HORST ADEMEIT, untitled 28.11.1997, polaroid inscribed, Courtesy Delmes & Zander / Galerie Susanne Zander |
HORST ADEMEIT in TheAubergineCoat
written by Merel Bem (19.11.2013)
Fotografie als ‘bewijs’ voor een onwaarneembare dreiging. Het hoogtepunt van Paris Photo
"Nee, dan het oeuvre van Horst Ademeit (1937-2010), te zien bij Galerie Susanne Zander uit Keulen. Die wílde niet eens kunstenaar zijn, vertelt een medewerker van de galerie, die voor het eerst op Paris Photo aanwezig is en gespecialiseerd is in outsiderkunst, dat wil zeggen kunst die buiten het officiële kunstcircuit werd gemaakt, vaak niet eens met een kunstpubliek voor ogen. Voor Ademeit was het obsessief vastleggen van alledaagse informatie door middel van polaroids, en later digitale fotografie vanaf de vroege jaren tachtig, bittere noodzaak. Hij was er namelijk van overtuigd dat zijn wereld op Kafkaïaanse wijze werd bedreigd door een bepaalde ruimtestraling en dacht dat hij die zou kunnen bezweren met fotografie.
Het resultaat was een archief van duizenden polaroids en sticks met digitale bestanden, waarvan nu een deel in Parijs te zien is. Het werk is adembenemend. Ademeit fotografeerde elke dag de voorpagina van de krant, samen met geigermeters, klokken en andere meetapparatuur, hield dagenlang een geheimzinnige barst in het asfalt in de gaten en maakte in een krankzinnig kriebelig handschrift aantekeningen op het witte gedeelte van zijn polaroids. Fotografie als ‘bewijs’ voor een onwaarneembare dreiging – het is, hoe onbedoeld ook, één van de hoogtepunten van Paris Photo."
(...)
www.theauberginecoat.wordpress.com
No comments:
Post a Comment